Na pewno jednym z ciekawych aczkolwiek niezbyt dochodowych pomysłów na biznes jest inwestowanie w nazwy domen. Istnieje wiele zależności i oczywistości, które wpływają na wartość domeny. Chciałbym pokrótce przybliżyć standardowy model inwestycji w domeny oraz jego wykorzystanie np. w prowadzeniu lokalnego biznesu.

Inwestowanie od początku

Wszystko zaczyna się od analizy rynku wtórnego jak również przyglądaniu się giełdom domen oraz prywatnym portfolio tzw. ‘domeniarzy’. Rynek ten nie należy do najłatwiejszych miejsc do prowadzenia biznesu za sprawą grubych ryb i serwisów przechwytujących. Mimo wszystko, w każdym momencie można znaleźć i odkupić za przysłowiowe grosze jakąś ‘perełkę’ sprzedając ją z jakimś zyskiem. Swoje przygody w kupowaniu i sprzedawaniu domen można zacząć na AfterMarket.pl, Premium.pl czy di.pl.

Co ma wpływ na ceny domen?

Wysoką ceną charakteryzują się domeny, które zazwyczaj posiadają jakieś atuty. Uogólniając, w przypadku domen do autów, które maja znaczący wpływ na jej cenę zaliczam przede wszystkim możliwość jej komercyjnego wykorzystania.

Głównie na cenę domeny składają się czynniki, takie jak:

  • Generyczna nazwa, czyli wyraz występujący w słowniku języka Polskiego
    (Duże wzięcie mają nazwy produktów np. opony.pl, perfumy.pl,…)
  • Page-Rank, czyli ocenę domeny według algorytmu Larrego Page’a
    (Przechytrzanie tego systemu spowodowało utratę jego autentyczności)
  • Backlinki, czyli linki na innych stronach internetowych
    (Spowodowane dawnym funkcjonowaniem portalu na danej nazwie)
  • Krótką nazwę, tak jak dwu lub trzyliterówki
    (Często stanowią skrót dla długiej lub wieloczłonowej nazwy i są łatwiej zapamiętywane)
  • Rodzaj branży, jej rynkowa wartość oraz popyt
    (Dużym zainteresowaniem cieszą się domeny z branży finansów tj. ubezpieczeń i kredytów)

Domeny w marketingu

Sam od jakiegoś już czasu inwestuję w domeny, jednak nie w celach ich sprzedaży, a umacniania pozycji innych stron internetowych. Często uzbrajam się w cierpliwość oraz tak zwane ‘opcje’ czyli możliwość pierwokupu przy nie przedłużeniu przez właściciela danej nazwy. Analizując rynek domen można w sprytny sposób, niskim kosztem zapewnić sobie nie tylko pozycjonowanie własnej strony, ale również ruch. Wejścia leadów, czyli potencjalnych konsumentów – użytkowników zainteresowanych daną branżą, produktem czy tematem można przekierować na Twoją stronę WWW. Często zdarza się, że o atrakcyjności domeny dla biznesu lokalnego nie będą decydowały wszystkie punkty opisane we wcześniejszym akapicie, a tylko dopasowana rozpoznawalność lokalna w branży dla danej nazwy.

Jeśli jesteś zainteresowany rozwojem swojego biznesu na internetowym rynku lokalnym – skontaktuj się ze mną. Zapewniam żmudną analizę i w przeciągu kilku tygodni jestem w stanie wskazać, a następnie w ciągu kolejnych miesięcy przechwycić co najmniej kilka atrakcyjnych nazw domen, które zapewnią realny ruch użytkowników zainteresowanych Twoją branżą, produktem lub usługą.

Tagi: , , , , , , , ,